Friday, August 5, 2011

Puasa

          Tahun ni masuk 4 tahun aku puasa kat hostel. Tapi tahun ni agak lain ah dengan yang lepas sebab this year aku hanyalah seorang junior. Okay before ni kat hostel THO aku senior. Hidup memang senang kut nak-nak lagi bulan puasa nih. Lepas habes sekolah je terus naik dorm membuta sampai setengah jam lagi nak berbuka baru bangun. Mandi sikit agak-agak cukup untuk taik mata hilang dahh. Sampai dining hall je kemain ramai lagi beratur nak amek makanan. Tapi dengan adanya title "SENIOR" disitu, aku dan kaum kerabatku terus memotong tanpa menoleh kebelakang untuk menatap wajah junior kesayangan yang telah penat beratur. Lantak ah kan, dulu aku kena so ni kira balas dendam ah. Hoho!
          Akan tetapi, bila je masuk teknik melaka memang time bulan puasa ni memenatkan kut. Habes sekolah pukul 2.30, sambung prep sampai 4.40 ptg. Then siap-siap nak berbuka. Selalunyer pukul 6.30ptg aku dah terpacak dalam dining dah siap ambek makanan lagi. Duduk dalam dining berhadapan dengan makanan sementara tunggu waktu berbuka, adelaa dalam 30 minit aku tunggu. Bayangkan lah. Kalau turun lambat, masak ah. Semuaa lauk habes even takdelah special mane pun. Lepastu terawih, buat 11 jeh. Seterusnye, prep malam. First time aku prep kat kelas sampai pukul 11 malam. Mane tak penat kan? In a nutshell, hadapilah bulan puasa dengan penuh kesabaran.

Sekian
Wasalam